Brev:
Spisevægring og skemad
23. september 2009
Alder:
4 mdr.
Spisevægring og skemad
Kære Helen
Jeg har før skrevet til dig om min søns mange opkastninger efter sine flaskemåltider. Han er nu blevet 4½ måned. Jeg bestemte mig for at prøve Enfamil AR igen, men det vil han absolut ikke have. Så han får stadig NAN1.
Det er nu heller ikke det største problem lige nu, da han i mellemtiden har fået en lille spisevægring. Vi mener at han nu er blevet så bevidst at han forbinder flasken med ubehaget fra at kaste op, samt kan mærke at vi er anspændte, når han skal spise. Han afviser ofte flasken, enten efter ca 100-120 ml eller helt fra starten og græder/vrider sig når vi tilbyder flasken. Dette på trods af at han helt tydeligt er sulten. Han kaster stadig op, men ikke så ofte som før.
Vi har prøvet at skifte til anden type MME, puttet sukker i, og forsøgt med andre sutteflasker – uden held. Vand i samme type flaske vil han meget gerne have, også selvom han lige har afvist flasken med mælk. Jeg er i dialog med min læge, som har anbefalet at lade ham selv styre hvor meget og hvor ofte han vil spise for at se om vi kan genskabe tilliden til flasken.
Desuden har vi aftalt kontrolvejninger hos lægen. Som du måske kan se på hans vægtkurve, har han lidt at tære på (7,8 kg/64,5cm), så lægen sagde at vi ikke skal bekymre os om vægtstagnering eller måske endda vægttab så længe han ellers trives. Er du enig?
Nu, efter nogle dage med denne tilgang til måltider, går det lidt bedre. Han græder ikke længere under måltiderne og spiser lidt mere. Han får dog slet ikke nok at spise. Det bliver til 500-700 ml dagligt fordelt på 4-5 måltider, flere kan vi ikke få ham til at tage. Han spiser ikke om natten. Tilbyder vi ham mad uden han selv har sagt til, så går det helt galt. Han har det nu fint og er stadig glad. Han sover dog sammenlagt mere og vågner ofte om natten, uden at ville have mad. Samtidig er han lidt mere pylret om dagen og græder tit om aftenen.
Her er vores dag (tidspunkter og mængder varierer lidt):
ca 7-7.30: vågner og pusles (ønsker ikke mad)
8.00: flaske 100-120 ml (meget svært måltid, kaster ofte op)
9.30: puttes til lur, sover 1 time
12.00: flaske ca 170 ml
ca. 14.30 puttes til lur (meget forskellig længde)
16.00: skemåltid ca 1 dl + vand, vil slet ikke have flasken bagefter
18.00: puttes til lur, 45 min
19.00: flaske 170 ml
20-20.30: puttes til natten
22.00: drømmemåltid 100 ml
evt. 5.00: flaske 120 ml (ikke hver nat)
I de vågne perioder leger og hygger vi. Her er han sig selv; kontaktsøgende, opmærksom og udforskende.
Som du kan se er der puttet er skemåltid ind om eftermiddagen. Det foreslog min SP. Han får hjemmelavet majs- eller boghvedegrød med lidt frugtmos og er helt vild med det. Har også prøvet kartoffelmos. Allerede efter få gange spiser han nu ca 1 dl, måske lidt mere. Han får vand til (i flaske, koppen fungerer ikke endnu) og drikker ca. 40 ml. Han nægter pure at tage flasken bagefter og skemåltidet erstatter således et flaskemåltid helt. Men min bekymring er nu om det er OK?
Det nedsætter jo mælkemængden yderligere. Da han jo spiser godt, har jeg også overvejet at fordele mængden på 2 måltider, men da han afviser flasken uanset hvor meget grød han har fået, så vil det jo fjerne endnu en flaske… Hvad synes du?
Som du nok kan forstå er vi meget bekymrede for hans trivsel og udvikling. Det tærer på kræfterne at bruge så meget energi på måltiderne, både for ham og for os.
Venlig hilsen
Helle