Spisevægring og skemad

23. september 2009

Alder:
4 mdr.

Spisevægring og skemad

Kære Helen

Jeg har før skrevet til dig om min søns mange opkastninger efter sine flaskemåltider. Han er nu blevet 4½ måned. Jeg bestemte mig for at prøve Enfamil AR igen, men det vil han absolut ikke have. Så han får stadig NAN1.

Det er nu heller ikke det største problem lige nu, da han i mellemtiden har fået en lille spisevægring. Vi mener at han nu er blevet så bevidst at han forbinder flasken med ubehaget fra at kaste op, samt kan mærke at vi er anspændte, når han skal spise. Han afviser ofte flasken, enten efter ca 100-120 ml eller helt fra starten og græder/vrider sig når vi tilbyder flasken. Dette på trods af at han helt tydeligt er sulten. Han kaster stadig op, men ikke så ofte som før.

Vi har prøvet at skifte til anden type MME, puttet sukker i, og forsøgt med andre sutteflasker – uden held. Vand i samme type flaske vil han meget gerne have, også selvom han lige har afvist flasken med mælk. Jeg er i dialog med min læge, som har anbefalet at lade ham selv styre hvor meget og hvor ofte han vil spise for at se om vi kan genskabe tilliden til flasken.

Desuden har vi aftalt kontrolvejninger hos lægen. Som du måske kan se på hans vægtkurve, har han lidt at tære på (7,8 kg/64,5cm), så lægen sagde at vi ikke skal bekymre os om vægtstagnering eller måske endda vægttab så længe han ellers trives. Er du enig?

Nu, efter nogle dage med denne tilgang til måltider, går det lidt bedre. Han græder ikke længere under måltiderne og spiser lidt mere. Han får dog slet ikke nok at spise. Det bliver til 500-700 ml dagligt fordelt på 4-5 måltider, flere kan vi ikke få ham til at tage. Han spiser ikke om natten. Tilbyder vi ham mad uden han selv har sagt til, så går det helt galt. ...

Annonce

... Han har det nu fint og er stadig glad. Han sover dog sammenlagt mere og vågner ofte om natten, uden at ville have mad. Samtidig er han lidt mere pylret om dagen og græder tit om aftenen.

Her er vores dag (tidspunkter og mængder varierer lidt):

ca 7-7.30: vågner og pusles (ønsker ikke mad)
8.00: flaske 100-120 ml (meget svært måltid, kaster ofte op)
9.30: puttes til lur, sover 1 time
12.00: flaske ca 170 ml
ca. 14.30 puttes til lur (meget forskellig længde)
16.00: skemåltid ca 1 dl + vand, vil slet ikke have flasken bagefter
18.00: puttes til lur, 45 min
19.00: flaske 170 ml
20-20.30: puttes til natten
22.00: drømmemåltid 100 ml
evt. 5.00: flaske 120 ml (ikke hver nat)

I de vågne perioder leger og hygger vi. Her er han sig selv; kontaktsøgende, opmærksom og udforskende.

Som du kan se er der puttet er skemåltid ind om eftermiddagen. Det foreslog min SP. Han får hjemmelavet majs- eller boghvedegrød med lidt frugtmos og er helt vild med det. Har også prøvet kartoffelmos. Allerede efter få gange spiser han nu ca 1 dl, måske lidt mere. Han får vand til (i flaske, koppen fungerer ikke endnu) og drikker ca. 40 ml. Han nægter pure at tage flasken bagefter og skemåltidet erstatter således et flaskemåltid helt. Men min bekymring er nu om det er OK?

Det nedsætter jo mælkemængden yderligere. Da han jo spiser godt, har jeg også overvejet at fordele mængden på 2 måltider, men da han afviser flasken uanset hvor meget grød han har fået, så vil det jo fjerne endnu en flaske… Hvad synes du?

Som du nok kan forstå er vi meget bekymrede for hans trivsel og udvikling. Det tærer på kræfterne at bruge så meget energi på måltiderne, både for ham og for os.

Venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.